Det er et velkjent problem. En ny spillkonsoll kommer ut, og med den nyeste generasjonen må en la mange av de gamle favorittene forbli i kassa, eller holde på den gamle konsollen ved siden av den nye. Samtidig så kommer gjerne eldre klassikere ut i fornyet utgave, eller i kompatibilitetsmodus – gjerne på en strømmetjeneste fra selskapet.
Men, er dette nok – og er egentlig selskapene forpliktet til å gi oss de gamle spillene på ny?
Internettrevolusjonen for spill
Spillkonsollene har lik datamaskinene våre blitt koblet opp til internett og med dette tar de nå del i et økosystem av informasjonsdeling som har påvirket spill. Fra medier og utgivelser, til muligheten for å strømme. Mange av de mest populære spillene er nå å oppdrive på nett og kan gjerne strømmes på ulike konsoller rett fra nettet.
Samtidig er det og muligheter for enhver med nettilkobling og riktig software å delta i revolusjonen for å finne nye spill, og underholdningsløsninger.
Kanskje særlig tydelig er dette med casinospill, der en før hadde et analogt og lokalt spill på for eksempel blackjack kan man nå over nett spille live blackjack på et fullverdig casino. Spørsmålet blir så om det egentlig er behov for å strømme de gamle spillene også, eller om en heller bør glede seg over mulighetene som har oppstått?
Behovet for å stadig kjøpe nytt
Et spørsmål som går over i marked og etterspørsel. For det er absolutt et ønske, både nostalgisk drevet og rent objektivt, for å kunne spille de gamle spillene på sin konsoll. Et svært godt eksempel er SNES generasjonen sitt Super Mario World. Dette spillet viser både hvor gode mange av de gamle spillene er, det viser også hvor stort markedet er for å la spillere ta del i de gamle favorittene, samtidig viser dette eksempelet også problemet ved at en stadig må kjøpe «sitt» spill på nytt med hver ny konsoll og tjenestetilbud knyttet til dette. Folk vil gjerne ha Super Mario på sine Nintendo-konsoller, og selskapet deler det med glede. Så langt er det godt, alle får spilt en klassiker uten sidestykke – men samtidig, pga. selskapets infløkte prosesser så må spillere hver gang betale for spillet på nytt.
Er det egentlig så viktig?
Ja, er det så viktig? Dersom vi ser på spill som et rent produkt så er det kanskje ikke så viktig å få konsollutviklerne til å støtte enten strømmetjenester eller fysiske kopier av gamle spill på de siste generasjonene av konsoller. Men, om vi tar en titt på mediet forbi dette, og ser på det som kulturen det jo er, da er det fort tydelig at å tilby klassikere emulert på moderne maskinvare gir oss en del av en lang og spennende historie. Det har vært mange viktige konsoller på markedet siden spillkonsollen ble lansert for hjemmeunderholdning, og med hver av disse har spillutviklere kommet med nye grep og ideer for spill. Noen av disse har holdt seg svært godt, mens andre har en historisk verdi som lar oss se hvordan mediet har utviklet seg. Så, ja: Det er viktig og konsollselskapene bør så absolutt gjøre det mulig å ta del i arven fra tidlige konsoller.