Markedsføring av spill

[ivcs]
Type: article
Parent page: Markedsføring av spill
[/ivcs]

En åpenbar disiplin?

Markedsføring er en ganske åpenbar disiplin helt til du setter i gang og skjønner akkurat hvor vanskelig det er. Pris, produkt, promotering og ikke minst plass/distribusjon, er alle viktige når spill skal markedsføres. Hvordan ser vi derimot disse i markedsføringen av spill?

Produkt

Produktet må uten tvile holde den standarden som forventes og ikke minst treffe målgruppen. Her er det derimot ikke bare kvaliteten på innholdet som gjelder, men også utsiden av coveret. De aller fleste spill har samme type spilletui, men designet varierer ekstremt. Skal du gå for et design som fanger øyet til brukeren eller noe rolig som er spennende og mystisk? Her gjelder det å representere hva som er på innsiden best mulig. Uten godt design vil mest sannsynlig veldig få plukke opp spillet.

Pris

Prisen er ekstremt viktig. Her avgjøres det som oftest i henhold til konkurrentene, men det er ikke alltid tilfellet. Noen ganger prises spill opp fordi en vet at etterspørselen vil være stor uansett. Eksempler kan være FIFA eller GTA de første ukene disse slippes. Da vil de alltid være dyrere, nettopp fordi en vet at folk kjøper uansett.

Promotering

Det er liten tvil om at promoteringen er meget viktig. Et godt eksempel i nyere tid er Red Dead Redemption 2, som på YouTube og i sosiale medier dominerte med sine kampanjevideoer. Her ble fantastisk grafikk og spennende gameplay vist frem til og fristet millioner av mennesker. Ikke rart spillet ble en suksess!

Plass

Sist men ikke minst må utsalgsstedene være riktig. Det kan være enkelt å si at en bare skal velge elektronikk kjeder og si seg fornøyd med det. Allikevel kan andre utsalgssteder være interessante. En må også bestemme seg for landene en skal selge i. Selger du ikke der kunden er, så vil ikke kunden heller finne deg!