Selv om vi kanskje tenker aller mest på moderne former for gaming når vi hører nettopp det ordet, er det likevel på ingen måte der historien som ledet til gaming startet. Mennesker har nemlig gjennom alle tider spilt om penger eller andre ting av verdi, og brukt kortspill og andre ting som underholdning, lenge før verken internett eller det å ha en data i hvert hjem ble vanlig eller populært. Selv om det nesten ikke er noen av oss som husker den tiden.
Da vi var små fantes ikke gaming på den måten vi kjenner det i dag, og vi brukte det å spille kort, løse kryssord eller legge kabal spill som underholdning, sammen med alle de tradisjonelle spillene man er nødt til å være flere spillere for å kunne spille. Den måten vi kjenner gaming på i dag, begynte ikke å utvikle seg før på slutten av forrige århundre, der det de siste par årtiene fikk mer og mer oppmerksomhet, og det kom flere og flere muligheter.
Mange har spilt playstation eller dataspill som små, men det vi kjenner i dag ligner nesten ikke engang på de mulighetene som var tilgjengelige for oss på 90-tallet og tidlig 2000-tall. Det er utrolig hvor mye som har skjedd, og selv om underholdning som kortspill, brettspill og kryssord fortsatt er populære, så tar gaming over mer og mer, og det er nok mer når man blir litt eldre, at man ser verdien av for eksempel det å løse kryssord.
En endring via generasjoner
Der vi før kunne se at man for eksempel løste kryssord uansett hvor gammel man var, og det fantas utallige muligheter som passet for de forskjellige aldersgruppene, ser vi i dag at de aller fleste små ikke har hørt om det engang, og det først er når man blir voksen at det føles som en aktivitet man kanskje har lyst til å gjøre. Det ligger for eksempel utrolig mye prestisje i å løse New York Times sitt kryssord som kommer ut hver søndag.
Det kan hende at kryssord har krysset mer over til den intellektuelle siden, men det er mange som elsker både gaming og kryssord, og det er det god grunn til, for de bidrar med helt forskjellige ting, og vi har uten tvil behov for begge deler. Den ene styrker oss intellektuelt, og den andre gir oss mulighet til å slappe av via en kreativ virkelighetsflukt inn i spillets verden.